Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

3. Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland

2. GGD IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

In 2020 is besloten om deel te nemen aan de GR shared servicecentrum ONS. Deze deelname treedt in werking per 2021 en maakt om die reden nog geen onderdeel uit van de jaarverantwoording 2020.
1. Veiligheidsregio IJsselland, Zwolle

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2020

Rekening 2020

Rekening 2019

Resultaat

0

1.864

759

Eigen Vermogen

4.617

5.460

4.617

Vreemd Vermogen

30.395

32.545

31.043

Jaarlijkse bijdrage

1.670

1.606

1.632

Risico’s

Naast de meer reguliere risico’s op het vlak van bedrijfsvoering en prijsontwikkeling is in 2020 de aandacht volledig uitgegaan naar Corona gerelateerde onderwerpen. Voor de financiële risico's op dit vlak heeft de rijksoverheid alle risico's op zich genomen. De financiering van de meerkosten voor de crisisbeheersing worden afgewikkeld buiten de reguliere Planning en Control cyclus om.

Ontwikkelingen

In 2020 heeft volledig in het teken gestaan van de crisisbeheersing Corona.

2. GGD IJsselland, Zwolle

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een
vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 530 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2020

Rekening 2020

Rekening 2019

Resultaat

0

293

1.055

Eigen Vermogen

1.227

2.916

2.423

Vreemd Vermogen

8.726

5.047

8.426

Jaarlijkse bijdrage

1.021

988

975

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein .

Ontwikkelingen

2022 wordt het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen en de start van een nieuwe bestuursperiode voor GGD IJsselland. In 2022 worden de opbrengsten van de agenda publieke gezondheid ‘Beweging vanuit eigen regie’ geborgd en zal de GGD samen met het nieuwe bestuur bouwen aan een bestuursagenda, die de beweging voortzet. n

3. RSJ IJsselland

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland) hebben besloten samen te gaan werken in het kader van de
decentralisatie van de jeugdzorg.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en
efficiënte organisatie die in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten
verantwoordelijk is voor de inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële
monitoring van de jeugdhulp.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2020

Rekening 2020

Rekening 2019

Resultaat

0

70.933

97.678

Eigen Vermogen

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

362.358

7.249.299

Jaarlijkse bijdrage

71.855

69.866

106.228

Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's.

Ontwikkelingen

2022 is het eerste volledige jaar waar gewerkt wordt in lijn met de nieuwe regionale visie. Belangrijke thema’s daarin zijn: het versterken van de positie van de ouders en jeugdige, het analyseren, leren en ontwikkelen en de bovenregionale samenwerking. Dit laatste zal onder meer invloed hebben op de invulling van inkoop, contractmanagement en sommige transformatiethema’s.
Ook is 2022 het eerst jaar waarin er wordt gewerkt met het nieuwe inkoopmodel. Dit wordt mede gemonitord door het ontwikkelde ‘beheersingsplan inkoopmodel 2022-2025’. Het doel hiervan is het creëren van inzicht in de uitvoering van jeugdhulpverlening en de daaruit volgende trends en ontwikkelingen om hiermee effectiever en efficiënter gebruik te maken van de jeugdhulpverlening.

4. Omgevingsdienst IJsselland, Zwolle

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2020

Rekening 2020

Rekening 2019

Resultaat

0

313

0,5

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

755

327

402

Vreemd Vermogen

2.103

1.409

2.179

Gemeentelijke bijdrage

605

605

600

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

Er is in 2020 een aantal belangrijke stappen gezet:

  • De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2020 voor een groot deel afgerond, we zijn begonnen met optimalisatie en harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid en proceskwaliteit zal leiden.
  • De doelstelling om IJVI te koppelen met de archiefsystemen van partners is nog niet afgerond. Voor enkele partners is of wordt deze nu gerealiseerd, maar in veel gevallen is er slechts sprake van een eenzijdige koppeling. OD IJsselland heeft geen toegang vanuit IJVI tot archiefstukken. Dit onderwerp heeft ook aandacht in het Plan van Aanpak

Ontwikkelingen

In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Ook de sanering van asbestdaken < 2028 in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt. In 2022 en verder wordt de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD door de omgevingsdienst verder geïntensiveerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 15:44:15 met de export van 06/14/2021 15:35:37