Verkeersveiligheid
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||||
In 2022 zijn alle schoolomgevingen verkeersveilig. | |||||
We stimuleren scholen om zich in te zetten voor het geven van verkeerslessen. | Net als in voorgaande jaren zijn de scholen gestimuleerd om zich in te zetten voor het geven van verkeerslessen. Het afgelopen jaar zijn er minder acties uitgevoerd als gevolg van Covid-19 maatregelen. | ||||
We stellen een activiteitenplan Verkeersveiligheid op, gericht op verkeersgedrag en educatie. | In 2020 is er een activiteitenplan opgesteld voor verkeersgedrag en educatie. | ||||
In 2022 is het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties met 10% afgenomen. | |||||
We voeren een nulmeting uit naar het aantal klachten en meldingen over onveilige locaties. | |||||
We verwijderen (fiets)paaltjes conform landelijke richtlijnen. | Op verschillende fietsroutes zijn in het verleden fietspaaltjes of andere obstakels geplaatst om autoverkeer te weren. De drukte op de fietspaden en de snelheid van fiets neemt toe. Hierdoor wordt ook de kans op botsingen met obstakels groter. Deze (vaak éénzijdige) ongevallen hebben vooral te maken met de inrichting van de weg en de vaardigheid van fietsers. Het is daarom beter om het aantal fietspaaltjes te verminderen. Hiervoor is een saneringsplan gemaakt. De uitvoering is gestart, maar wordt vertraagd doordat meer maatwerk wordt gevraagd dan verwacht. | ||||
In 2025 zijn er tenminste 50% minder verkeersslachtoffers dan in 2018. Hierbij sluiten wij aan bij de landelijke doelstelling uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV-2030) | |||||
We stellen een risico gestuurde aanpak op met een uitvoeringsprogramma met concrete maatregelen. Daarbij richten wij ons vooral op de kwetsbare en de onervaren verkeersdeelnemer. | Wij hebben voor het jaar 2021 een ambitieus uitvoeringsprogramma opgesteld met extra projecten, die door extra subsidie van het Rijk in het kader van de investeringsimpuls verkeersveiligheid uitgevoerd kunnen worden. | ||||
We rapporteren jaarlijks de ontwikkeling omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een werkende set SPI's (Safety Performance Index). Deze SPI's zijn gebaseerd op de resultaten van de risico-inventarisatie. | In 2020 is er een rapportage voor de gemeente Zwartewaterland opgesteld met daarin de stand omtrent de verkeersonveiligheid aan de hand van een performance index. In 2021 kan de ontwikkeling ten opzicht van deze rapportage voor het eerst worden aangegeven. | ||||
We voeren een risico-inventarisatie uit om de top 5 van grootste risico's in beeld te brengen. | Vanuit de provincie Overijssel heeft een adviesbureau voor onze gemeente een risico-inventarisatie opgesteld met als resultaat een overzicht van de locaties, waar een grotere kans voor een ongeval is, omdat de weg nog niet de gewenste vorm heeft. | ||||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Afwijking 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.972 | 88 | 87 | 90 | -3 | |
Verkeersveiligheid | 1.972 | 88 | 87 | 90 | -3 | |
Baten | -31 | -30 | -30 | -28 | -2 | |
Verkeersveiligheid | -31 | -30 | -30 | -28 | -2 | |
Resultaat voor bestemming | 1.941 | 58 | 57 | 63 | -6 | |
Onttrekkingen | -1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersveiligheid | -1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo resultaatbestemming | -1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na bestemming | 66 | 58 | 57 | 63 | -6 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|