Financieel gezond en lagere schuldquote
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||||
Transparantere producten planning en control cyclus | |||||
Beleid ontwikkelen en laten vaststellen wat betreft sturing op de schuldquote. We geven het bestuur de mogelijkheid om te sturen op de schuldquote | De ontwikkeling van schuldquote is in 2020 aan de raad gepresenteerd en in perspectief geplaatst. De schuldquote daalt vooral naar mate de grondexploitaties verder ontwikkelt worden. Op langere termijn daalt de schuldquote onder de 100%. | ||||
De schuldquote is in 2022 maximaal 120% | De schuldquote bedraagt in de jaarrekening 2020 95%. | ||||
We leveren een actieve bijdrage aan het doorontwikkelen van interactieve P&C producten. | In 2020 zijn de zomernota 2020, de kadernota en begroting 2021 en de jaarrekening 2020 via een interactief digitaal proces toegankelijk gemaakt. | ||||
We professionaliseren de ondersteunende diensten | |||||
We verbeteren en professionaliseren de financiële adviesfunctie. | Er is een onderzoek uitgevoerd naar effectiviteit en toekomstbestendigheid van de financiële functie. Hieruit is een advies opgesteld voor een aanpassing van de inrichting van de financiële adviesfunctie en de daarbij in te zetten instrumenten. Dit is intern besproken met het management en de betrokken adviseurs. Begin 2021 heeft de OR ingestemd met de aanpassing en vindt implementatie plaats. | ||||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Afwijking 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 407 | 560 | 858 | 365 | 493 | ||
Fin. gezond en lagere schuld | 407 | 560 | 858 | 365 | 493 | Fin. gezond en lagere schuld Dit voordeel wordt met name veroorzaakt door de hogere uitkering via het gemeentefonds (septembercirculaire 2020) als compensatie voor de Corona effecten (€ 474.000 voordeel), de IBP middelen die nog niet zijn ingezet (€ 74.000 voordeel) en het vrijvallen van de stelpost voor onvoorzien (€ 59.000 voordeel). | |
Baten | -2.553 | -561 | -561 | -580 | 20 | ||
Fin. gezond en lagere schuld | -2.553 | -561 | -561 | -580 | 20 | ||
Resultaat voor bestemming | -2.146 | 0 | 297 | -216 | 513 | ||
Toevoegingen | 1.200 | 118 | 118 | 118 | 0 | ||
Fin. gezond en lagere schuld | 1.200 | 118 | 118 | 118 | 0 | ||
Onttrekkingen | -109 | 0 | 0 | -16 | 16 | ||
Fin. gezond en lagere schuld | -109 | 0 | 0 | -16 | 16 | ||
Saldo resultaatbestemming | 1.091 | 118 | 118 | 102 | 16 | ||
Saldo na bestemming | -1.054 | 118 | 415 | -114 | 529 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Demografische druk | % | 2020 | 81,5 | 81,7 | Ja |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | € | 2020 | 663 | 693 | Ja |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2020 | 742 | 777 | Ja |
Formatie | fte per 1.000 inwoners | 2020 | 6,89 | 7,41 | Ja |
Bezetting | fte per 1.000 inwoners | 2020 | 6,42 | 6,26 | Ja |
Apparaatskosten | kosten per inwoner | 2020 | 609 | 625 | Ja |
Externe inhuur | kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2020 | 11% | 20,9% | Ja |
Overhead | % van totale lasten | 2020 | 12,9% | 11,1% | Ja |
Gemiddelde WOZ-waarde | x 1.000 euro | 2020 | 199 | 220 | Ja |