Onderwijs
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||||
85% van de jongeren uit praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs heeft na uitstroom een arbeidsmatige plek in de samenleving. Dit kan arbeidsmatige dagbesteding of betaald werk met eventuele ondersteuning (loonkostensubsidie) zijn. | Er is altijd vroegtijdig overleg tussen de gemeente en de scholen voor voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs over de uitstroom van de leerlingen. Het doel van dit overleg is om jongeren zoveel mogelijk naar arbeidsmatige dagbesteding of arbeid te laten uitstromen. Ook afgelopen jaar is deze uitstroom, ondanks Corona, gerealiseerd. | ||||
We participeren in de Human Capital Agenda om aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. Hierbij hebben we aandacht voor arbeidsmarktrelevante vmbo- en mbo-opleidingen zoals aangeboden door de Opleidingsvereniging Genemuiden (OVG). | De gemeente Zwartewaterland participeert in de Human Capital Agenda. Afgelopen jaar is vanuit het project Upgrade jezelf Regio Zwolle, het ontwikkelfonds, extra aandacht geweest voor loopbaanondersteuning en (om- en bij) scholing ten behoeve van ZZP’ers, werknemers als ook werkzoekenden. Vanuit gemeente Zwartewaterland zijn er diverse aanmeldingen geweest en trajecten gestart. De vraag vanuit individuele inwoners is groter dan vanuit het (samenwerkende) bedrijfsleven. | ||||
Om kwetsbare jongeren naar een goede (werk)plek te leiden nemen we in de regio actief deel aan de uitstroomoverleggen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. | Onze jobcoach neemt actief deel aan deze overleggen om de Zwartewaterlandse jongeren goed te laten doorstromen naar arbeidsmarkt of dagbesteding. | ||||
Het aantal voortijdig schoolverlaters blijft onder de 1%. | Het percentage voortijdig schoolverlaters lag in schooljaar 2018/2019 op 1,46%. De cijfers voor het schooljaar 2019/2020 zijn nog niet bekend. | ||||
Ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten intensiveren we de samenwerking tussen de RMC-consulent en de consulenten Werk en Inkomen. | Er vindt maandelijks een afstemmingsoverleg plaats over de jongeren tussen de 18 en 23 jaar die uitstromen (zonder startkwalificatie) naar een betaalde baan of uitkering. | ||||
Het aantal wettelijke meldingen signaal verzuim blijft onder de vijftig meldingen per schooljaar. | In 2020 zijn er minder meldingen van wettelijk signaal verzuim binnengekomen. Dit had te maken met COVID19, waardoor scholen vanaf half maart de deuren moesten sluiten en er digitaal les gegeven werd. Er werd in deze periode goed zicht gehouden op de leerlingen door intensief contact tussen school en lpa. | ||||
De preventieve spreekuren op de VO en MBO scholen breiden we uit, zodat er bij verzuim eerder gemeld wordt. | In 2020 zijn op VO en MBO scholen preventieve spreekuren ingevoerd. | ||||
Er zijn geen thuiszitters. | In 2020 waren er geen thuiszitters volgens de hiervoor geldende definitie. | ||||
In 2019 is het nieuwe gemeentelijk onderwijskansenbeleid vastgesteld. Samen met onze partners voeren we het uitvoeringsprogramma voor 2020 uit. | In 2020 hebben wij een evaluatie gedaan van de resultaten in de periode 2019/2020. Mede op basis hiervan is er een uitvoeringsprogramma voor de jaren 2021/2022 vastgesteld. | ||||
We ondersteunen initiatieven van jongeren en jeugd. | Wij gaan hier vraaggericht mee om. In 2020 hebben zicht geen initiatieven gemeld. | ||||
We gaan vraaggericht om met initiatieven van jongeren en jeugd. Raadsleden en wethouders worden indien gewenst in een 'educatieve rol' ingezet op scholen. | Vanwege de tijdelijke scholensluiting en de strenge Corona-maatregelen hebben collegeleden in 2020 geen bijdrage kunnen leveren aan educatieve activiteiten op de scholen. | ||||
Voor goede, gezonde en duurzame onderwijshuisvesting nemen wij onze verantwoordelijkheid. | In 2020 heeft de gemeenteraad het nieuwe integraal huisvestingsplan vastgesteld. Via dit IHP schetsen we het kader voor de onderwijshuisvestingsbeleid voor de komende 20 jaar. | ||||
In 2019 is een nieuw integraal huisvestingsplan voor het onderwijs opgesteld. Hierin kijken we vooruit naar de periode 2020-2040. De financiële implicaties van dit plan wegen we af bij de Kadernota 2021. | In 2020 is het IHP vastgesteld. | ||||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Afwijking 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.741 | 2.998 | 3.011 | 3.002 | 9 | |
Onderwijs | 2.741 | 2.998 | 3.011 | 3.002 | 9 | |
Baten | -311 | -576 | -597 | -573 | -24 | |
Onderwijs | -311 | -576 | -597 | -573 | -24 | |
Resultaat voor bestemming | 2.430 | 2.423 | 2.414 | 2.429 | -15 | |
Toevoegingen | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onderwijs | 6 | 6 | 6 | 6 | 0 | |
Onttrekkingen | -10 | -6 | -6 | 0 | -6 | |
Onderwijs | -10 | -6 | -6 | 0 | -6 | |
Saldo resultaatbestemming | -4 | 0 | 0 | 6 | -6 | |
Saldo na bestemming | 2.426 | 2.423 | 2.414 | 2.435 | -21 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Startkwalificaties | % van de kinderen | 2020 | 32 | 32 | Nee |
Deelnemers leerlingenvervoer | aantal | 2020 | 150 | 163 (waarvan 148 taxivervoer) | Nee |
Absoluut verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2019/2020 | 0,23 | 0,89 | Ja |
Relatief verzuim | aantal per 1.000 leerlingen | 2019/2020 | 9,72 | 12,68 | Ja |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2019/2020 | 0,9 | 1,06 | Ja |