Zorg
Wat hebben we gedaan?
Waar we voor gaan | Wat hebben we bereikt? | ||||
We investeren actief op de voorkoming en verlaging van laaggeletterdheid, waardoor ieder jaar meer verborgen laaggeletterden door deelname aan activiteiten in beeld komen bij de gemeente. | In 2020 is samen met de regiogemeenten en de centrumgemeente Zwolle een nieuw regioplan basisvaardigheden opgesteld. Hierin zijn de beleidsuitgangspunten voor de komende jaren vastgelegd. In 2021 gaan we dit beleid vertalen naar de lokale uitvoering. | ||||
We zorgen voor meer bekendheid van laaggeletterdheid. | Regelmatig vraagt ons Taalpunt via publicaties in de lokale media aandacht voor het onderwerp. Vanwege de Corona-situatie konden er dit jaar helaas geen fysieke activiteiten plaatsvinden in de week van de alfabetisering. | ||||
We zetten in op het in beeld brengen van laaggeletterden. | Betrokken organisaties zijn alert op signalen van laaggeletterdheid. | ||||
We zorgen voor een goede samenwerking tussen partijen rondom laaggeletterdheid. | Regelmatig komt de lokale klankbordgroep laaggeletterdheid bij elkaar, waarin betrokken organisaties als Taalpunt, bibliotheek, ROC Deltion, In Balans en gemeente zijn vertegenwoordigd. | ||||
We investeren actief in ketensamenwerking met onze partners, waarbij sturing op effecten plaatsvindt. | Met name via de overlegstructuur van Samen Zwartewaterland was er (via digitale overlegvormen) afstemming met onze maatschappelijke partners, waarbij ook de onderlinge samenwerking aan de orde kwam. Met de grootste subsidiepartners zijn effectgerichte subsidieafspraken gemaakt. Denk hierbij aan MEE, maatschappelijk werk De Kern en het ouderenwerk. | ||||
Met de wijkverpleging maken we jaarlijks samenwerkingsafspraken. | De samenwerkingsafspraken richten zich met name op het uitwisselen van informatie, doorgeven van signalen en uitvoering geven aan het huisbezoekproject voor 80-jarigen. Ook op uitvoerend niveau is er samenwerking met de wijkverpleging in clientsituaties. | ||||
Er is optimale keuzevrijheid voor inwoners bij contracteren van maatwerkvoorzieningen. | Met de inkoop van de maatwerkvoorzieningen begeleiding en hulp bij het huishouden is dit als uitgangspunt gehanteerd. Voor begeleiding is met circa 75 aanbieders een contract gesloten. Voor hulp bij het huishouden 10. Dit contract is per 1 januari 2020 ingegaan. Uitzondering is de maatwerkvoorziening hulpmiddelen. De aanbesteding hiervan is dit voorjaar afgerond en heeft geleid tot een overeenkomst met 1 leverancier. Het is in deze branche voor onze gemeente niet efficient om meerdere leveranciers te contracteren. | ||||
Voor de naleving van de Drank- en horecawet organiseren we voldoende toezichtcapaciteit. We onderzoeken of we via convenanten happy hours en reclame voor alcoholische dranken terug kunnen brengen. | In verband van het Covid-19 virus was de horeca in 2020 grotendeels gesloten of waren slechts een klein aantal bezoekers toegestaan. Controle op de naleving van de regels van de Drank- en Horecawet was niet aan de orde. Het onderzoek naar een convenant happy houders en reclame is een preventietaak die bij het SD ligt. | ||||
We bepalen of en hoe een gezinsgebonden budget kan worden ingevoerd. | Hier is geen beleidsmatige actie op geweest door prioritering van andere (coronagerelateerde) zaken. | ||||
We gaan zorgvuldig om met de financiële risico’s in het sociaal domein. | Bij beleidskeuzen worden de risico's in beeld gebracht.De gemeenteraad wordt middels financiele voortgangsrapportages geinformeerd over de voortgang van de uitgaven en inkomsten binnen het sociaal domein en de mogelijke (toekomstige) risico's. | ||||
Binnen het sociaal domein monitoren we bereikte resultaten, het proces en financiële aspecten. | Per kwartaal wordt een dashboard opgesteld waarin hierop wordt ingegaan. De gemeenteraad krijgt dan in beeld hoe de voortgang is van de uitgaven en inkomsten per deelterrein van het sociaal domein (3D's). Dit wordt toegelicht op basis van kengetallen (bijvoorbeeld aan de hand van het aantal verstrekte voorzieningen). | ||||
Iedere inwoner van Zwartewaterland telt mee en voert de regie over zijn eigen leven. | DIt maakt onderdeel uit van de vastgesteld visie sociaal domein (schouder aan schouder). Ook is dit opgenomen in de verordening sociaal domein en geldende beleidsregels. In keukentafelgesprekken die een consulent voert met een client komt aan de orde wat de eigen verantwoordelijkheid is van iemand om de participatie te behouden of te versterken. | ||||
We voeren de lokale implementatie agenda van het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (inclusieve samenleving; toegankelijkheid en bereikbaarheid) uit. | In 2020 hebben we de lokale implementatie-agenda van het VN-verdrag uitgevoerd. Ofwel, de Lokale Inclusie Agenda Zwartewaterland 2019-2020. De uitvoeringsagenda is o.a. vanwege Corona nu met een jaar verlengd. Afgelopen jaar is er op meerdere beleidsterreinen aandacht geweest voor inclusiviteit en toegankelijkheid. Het gaat om doorlopende en losse activiteiten ten aanzien van: 1. Toegankelijkheid van informatie (extra aandacht voor geweest tijdens de corona-crisis), 2. Betrokkenheid van de doelgroep, 3. Versterken van werken, 4. Creëren van bewustwording en kennisVerder hebben we, ondanks de Coranacrisis, mensen met een beperking kunnen bemiddelen naar betaald werk. Daarnaast is waar mogelijk verbinding gelegd met het fysieke domein. Denk aan het opnemen van een uitvoeringsparagraaf toegankelijkheid in het omgevingsplan, aandacht voor een dementievriendelijke openbare ruimte, de geplande aanleg van een beweeg-/rolstoelpad etc. | ||||
Er is een actieve deelname aan verenigingen en clubs | Dit is een voortdurende activiteit die sociaal domein breed wordt opgepakt. Wel moet nu de kanttekening gemaakt wordt dat door de corona-maatregelen het nu is ingeperkt. | ||||
Om deelname aan verenigingen te stimuleren richten we voor minima een sociaal participatiefonds op. | In 2020 ontwikkelen wij nieuw armoedebeleid per 2021. Hiervoor doen wij in 2020 onderzoek naar een participatieregeling 18+ (sociaal participatiefonds). De resultaten hiervan worden verwerkt in het armoedebeleid per 2021. | ||||
Wat heeft het gekost
Thema's (x € 1.000) | Rekening 2019 | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Afwijking 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.884 | 4.841 | 4.871 | 5.394 | -522 | ||
Zorg | 4.884 | 4.841 | 4.871 | 5.394 | -522 | Zorg Het programma Zorg heeft een positief resultaat van € 151.000. Er zijn overschrijdingen op de producten begeleiding en huishoudelijke hulp. De belangrijkste verklaring voor deze overschrijdingen is de invoering van het abonnementstarief, de lange wachtlijst beschermd wonen wat tot hogere kosten bij gemeenten leidt en de continuïteitsbijdrage Corona aan zorgaanbieders. Tegenover de nadelen staan de voordelige regionale baten beschermd wonen en de administratief technische verrekening van de voorschotten en realisatie PGB 2018/2019. | |
Baten | -994 | -630 | -630 | -1.085 | 455 | ||
Zorg | -994 | -630 | -630 | -1.085 | 455 | ||
Resultaat voor bestemming | 3.890 | 4.211 | 4.242 | 4.309 | -67 | ||
Toevoegingen | 76 | 76 | 76 | 76 | 0 | ||
Zorg | 76 | 76 | 76 | 76 | 0 | ||
Onttrekkingen | -172 | -193 | -193 | -411 | 218 | ||
Zorg | -172 | -193 | -193 | -411 | 218 | ||
Saldo resultaatbestemming | -96 | -117 | -117 | -335 | 218 | ||
Saldo na bestemming | 3.794 | 4.094 | 4.125 | 3.974 | 151 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Begroting | Rekening | Verplicht |
---|---|---|---|---|---|
Cliënten met een maatwerkarrangement | Aantal per 10.000 inwoners | 2020 | 1.400 | 1118 | Ja |