Paragrafen

Paragraaf Lokale Heffingen

Leges burgerzaken

Voor een aantal leges geldt dat uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening
kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt onder andere (maximum) tarieven vast voor
reisdocumenten en rijbewijzen. Daarnaast mogen er geen kosten in rekening worden gebracht voor
het opmaken van akten van overlijden, geboorten en erkenning. Ook het tarief voor het afgeven van
een uittreksel Burgerlijke Stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid. Verder moeten gemeenten
op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking.
De leges burgerzaken zijn om deze redenen niet kostendekkend. Op begrotingsbasis is de kostendekkenheid berekend op 46%. Dit is ook het percentage van de werkelijke kostendekkendheid in 2020.

Kostendekkendheid burgerzaken 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

304.975

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-

Netto kosten taakveld

304.975

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

3.852

Overhead inclusief (omslag)rente

136.729

BTW

21.906

Totale kosten

470.462

Opbrengst heffingen

-216.872

 Dekking

 46%

Leges omgevingsvergunningen

Er is een meeropbrengst van € 515.679 bij de leges voor omgevingsvergunningen gerealiseerd. Het aantal aanvragen is aanzienlijk meer geweest dan gemiddeld. In de laatste 2 weken van december 2020 zijn er (nog) 15 aanvragen ingediend voor grote(re) projecten met een legesopbrengst van € 289.000. Deels zijn de aanvragen gedaan om nog in aanmerking te komen voor de toetsingsregels 2020 die per 2021 worden aangepast. Omdat deze aanvragen in 2020 zijn gedaan, worden deze ook in het boekjaar 2020 verantwoord. De werkzaamheden voor deze intensieve projecten vinden echter pas in 2021 plaats. Net als de daadwerkelijke aanslagoplegging en invordering. In de resultaatsbestemming wordt voorgesteld om € 70.000 te reserveren voor het uitvoeren van deze werkzaamheden.  
Voor de berekening van de tarieven en de opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid maken we gebruik van gewogen gemiddelden over de voorgaande jaren. Het legestarief is gebaseerd op de gemiddelde inzet van ambtelijke capaciteit en overige kosten. Een groot aantal aanvragen voor relatief kleine bouwwerken leidt tot een lagere legesopbrengst. Bij het bepalen van het gemiddelde houden we ook rekening met een aantal grot(re) bouwwerken, die een hogere legesopbrengst met zich meebrengen.
Vorig jaar werden - mede door het (landelijk) stikstofbeleid - de begrote opbrengsten voor het eerst in jaren niet gerealiseerd. In 2020 zien we juist een toename van het aantal aanvragen. Was de kostendekkendheid in 2019 nog 67%, in 2020 komt deze op 150%. Zo zien we dat de inkomsten bij deze leges mede afhankelijk zijn van het aantal aanvragen en landelijke beleid.

Kostendekkendheid omgevingsvergunningen 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

429.369

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-

Netto kosten taakveld

429.369

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

43.775

Overhead inclusief (omslag)rente

485.445

BTW

28.731

Totale kosten

987.320

Opbrengst heffingen

-1.484.080

Dekking

150%

Marktgelden

Marktgelden is een bestemmingsheffing. De inkomsten van de marktgelden moeten gebruikt worden
om de uitgaven te bekostigen. Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 87%. De werkelijke kostendekkendheid van marktgelden is 73% in 2020.

De opbrengsten van € 5.400 van de jaarmarkt (standplaatsen kraampjes) zijn niet gerealiseerd. Vanwege Covid-19 kon de jaarmarkt niet plaats vinden. De salariskosten en overhead van € 15.000 vervallen daarom ook op dit taakveld.
De opbrengsten van de standplaatsen (buiten de weekmarkt om) werden ten onrechte meegenomen in de berekening kostendekkendheid. De inkomsten uit standplaatsen worden wel verantwoord op het taakveld marktgelden. De tarieven zijn echter opgenomen in de Verordening precariobelasting. Volgens regelgeving BBV wordt op verordeningsniveau de kostendekkendheid berekend en mogen deze inkomsten dus niet mee genomen worden in de berekening kostendekkendheid marktgelden.  
De opbrengsten standplaatsen van € 9.702 vallen toe aan de algemene dekkingsmiddelen (precariobelasting).

Kostendekkendheid marktgelden 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

21.155

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-

Netto kosten taakveld

21.155

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

472

Overhead inclusief (omslag)rente

3.574

BTW

 1.895

Totale kosten

27.096

Opbrengst heffingen

-19.896

Dekking

73%

Havengelden

Havengelden is een bestemmingsheffing. De inkomsten van de havengelden moeten gebruikt worden
om de uitgaven te bekostigen. Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 96%. Dit is ook het percentage van de werkelijke kostendekkendheid in 2020.

Voor de economische havens bleven de inkomsten iets achter bij voorgaande jaren. De opbrengsten van de industriehaven zijn afhankelijk van het aantal ladingen/lossingen.
De opbrengsten voor de recreatieve havens liggen iets boven die van de begroting. De inkomsten van de jachthaven en de kadeplaatsen zijn een stabiele bron van inkomsten (wachtlijsten). Alle vaste ligplaatsen zijn in gebruik en konden gewoon worden geïnd.
Bij de zomernota is vanwege Covid-19 rekening gehouden met een minderopbrengst van € 8.000 voor passanten. Deze inkomsten zijn ondanks Covid-19 wel gerealiseerd. Dit omdat naast de inkomsten van passanten in Genemuiden ook dit jaar de inkomsten van passanten in Hasselt door de gemeente zijn geïnd (werd altijd gedaan door TIP Hasselt).

Voor de berekening van de tarieven en de opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid maken we gebruik van gewogen gemiddelden over de afgelopen jaren.  

Kostendekkendheid havengelden 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

191.7829

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-5.088

Netto kosten taakveld

186.694

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

2.197

Overhead inclusief (omslag)rente

42.138

BTW

15.583

Totale kosten

246.612

Opbrengst heffingen

-236.707

Dekking

96%

Begraafrechten

In 2020 is er een meeropbrengst voor begraven van € 173.000 gerealiseerd. Dit mede door Covid-19. In 2019 waren er ook al aanzienlijk meer begrafenissen (meeropbrengst € 124.000).
De buitendienstmedewerkers hebben in verband hiermee extra werkzaamheden verricht op de begraafplaatsen. Daarnaast hebben we extra kosten aan voorzorgsmaatregelen gemaakt i.v.m. Covid-19. Er zijn extra loonkosten toegerekend aan de begraafplaatsen van € 81.000 en voor overhead € 29.000. De kosten voor Covid-19 maatregelen waren € 12.000. Op begrotingsbasis is de kostendekkendheid berekend op 82%. De werkelijke kostendekkendheid voor begraafrechten is 96% in 2020.

We gaan bij de berekeningen van de opbrengsten uit van de gewogen gemiddelden over de afgelopen 3 jaar. Op deze manier kunnen we de keuzes van grafuitgifte(n) redelijk monitoren. Schommelingen in het aantal uitgegeven graven hebben een groot effect op het percentage kostendekkendheid.

Kostendekkendheid begraafrechten 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

444.648

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-30.000

Netto kosten taakveld

414.648

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

499

Overhead inclusief (omslag)rente

125.849

BTW

-

Totale kosten

540.996

Opbrengst heffingen

-517.835

Dekking

96%

Afvalstoffenheffing

Het vastrecht afvalstoffenheffing steeg van € 122,00 naar € 142,00. Het aanbiedtarief voor restafval bleef in 2020 gelijk (adviestarieven ROVA). Het variabele deel restafval bedraagt gemiddeld € 24,94 (was € 24,14 in 2019) per huishouden.

Aan de voorziening is in totaal een bedrag € 300.284 onttrokken. Dit is € 53.665 meer dan begroot. In de begroting was een bedrag van € 246.619 opgenomen.

  • De voorschotnota 2020 van ROVA is tussentijds aangepast. De kosten zijn verlaagd van € 1.510.706 naar € 1.373.803. Deze verlaging is vooral het gevolg geweest van het afsluiten van een nieuwe deelnemersovereenkomst verpakkingen. Hierdoor is de gemeente alleen nog verantwoordelijk voor de inzameling van PMD en niet meer voor het verwerken en vermarkten van PMD.
  • We kregen van Nedvang een bedrag van € 262.591 (inclusief afrekeningen van voorgaande jaren) uitgekeerd voor de vergoeding van de gescheiden ingezamelde hoeveelheden verpakkingsafval. Er was rekening gehouden met een vergoeding van € 400.000. Deze lagere vergoeding is een direct gevolg van de nieuwe deelnemersovereenkomst verpakkingen.
  • De eigen kosten zijn licht gestegen.

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

1.606.870

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-262.591

Bijdrage van de voorziening (exploitatieresultaat)

-300.284

Netto kosten taakveld

1.043.995

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

3.858

Overhead inclusief (omslag)rente

98.694

BTW

286.000

Totale kosten

1.432.547

Opbrengst heffingen

-1.432.433

Dekking

100%

Rioolheffing

De raad heeft besloten om - onder dezelfde voorwaarden en met dezelfde opbrengsten - het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2015 - 2019 te verlengen met 2 jaar voor de periode 2020 en 2021. De tarieven voor de rioolheffing zijn dan ook ongewijzigd door de raad vastgesteld. Voor een meerpersoonshuishouden is het tarief € 353,00. De tarieven voor de overige aansluitingen zijn hiervan afgeleid.

Structureel wordt een bedrag van € 1.000.000 ten behoeve van investeringsprojecten aan de
voorziening toegevoegd. Verder is er op begrotingsbasis rekening gehouden met een onttrekking van
€ 48.140 aan de voorziening voor het saldo van de exploitatiebegroting.
In 2020 is € 407.630 aan de voorziening toegevoegd. Per saldo een verschil van € 455.770. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door:

  • Het waterschap neemt stedelijk water over van de gemeente. In verband hiermee zijn er geen kosten gemaakt voor het baggerwerk (voordeel € 225.000).
  • Op de overige exploitatiekosten - voornamelijk onderhoud, reiniging en inspecties. is een voordeel ontstaan van € 59.000
  • Verder is er een meeropbrengst aan rioolheffing van € 170.000. In de afgelopen jaren is door de aantrekkende economie veel nieuwbouw gerealiseerd; zowel voor woningen als bedrijven. Voor de bedrijven maken we gebruik van de gegevens van Vitens. De verbruiksgegevens van Vitens zijn achteraf beschikbaar over het voorgaande jaar. Hier hebben we afgelopen jaar extra controles op uitgevoerd.

Kostendekkendheid rioolheffing 2020

Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente

2.821.960

Extra bijdrage aan de voorziening (exploitatieresultaat)

407.630

Inkomsten taakveld, exclusief heffingen

-9.168

Netto kosten taakveld

3.220.423

Toe te rekenen kosten:

Extra comptabele uren (loonkosten)

17.507

Overhead inclusief (omslag)rente

267.063

BTW

116.000

Totale kosten

3.620.992

Opbrengst heffingen

-3.620.992

Dekking

100%

Nagekomen informatie over 2020
Bij de opstelling van de heffing voor het jaar 2021 blijkt uit de gegevens van Vitens dat door niet-woningen in 2020 aanzienlijk minder water is verbruikt dan in voorgaande jaren. Dit lagere verbruik is met name zichtbaar bij scholen, maatschappelijke voorzieningen, horecagelegenheden en zwembaden. Bij de bedrijven is er geen eenduidig beeld van een daling. Voorlopig wordt aangenomen dat hier sprake is van een corona effect. Een en ander verwerken we financieel in de zomernota 2021 en werkt door op de stand van de voorziening.

Toeristenbelasting
Toeristenbelasting leggen we grotendeels achteraf - over het voorgaande jaar - op. We hebben een bedrag in 2020 opgenomen voor te verwachten inkomsten toeristenbelasting (vaste ligplaatsen en standplaatsen) waarvoor nog aanslagen opgelegd moeten worden in 2021.
Vanwege Covid-19 is in de zomernota rekening gehouden met minderopbrengsten toeristenbelasting. We zien - na voorboeking - dat de opbrengsten wel gerealiseerd worden. Dit heeft te maken met te lage voorboekingen in 2018 en 2019 waarvan het voordeel (€ 11.500) in het boekjaar 2020 valt.  De opbrengsten 2020 worden deels gerealiseerd door de voordelen die voortvloeien uit 2018 en 2019.
We zien dat er ook meer passanten/toeristen in Zwartewaterland zijn geweest dan in maart/april 2020 de inschatting was. Zo blijkt uit al reeds ontvangen aangiften en opgelegde aanslagen.
Precariobelasting (en overige APV)
In de Zomernota is vanwege Covid-19 rekening gehouden met minderopbrengsten precariobelasting en leges voor evenementen. Hierbij werd verwacht dat in de loop van het jaar wellicht e.e.a. weer georganiseerd kon worden. Het tegenovergestelde bleek werkelijkheid. Daarnaast is in december 2020 het besluit genomen geen precario te heffen voor terrassen en gedeeltelijk voor uitstallingen bij winkels.
Dit zien we dan ook terug in de niet gerealiseerde opbrengsten bij precariobelasting en overige APV (evenementen).
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

De uitvoering van de Wet WOZ voor Zwartewaterland vindt plaats vanuit Staphorst. Jaarlijks vindt er in april en oktober een inventarisatie plaats over de voortgang en uitvoering van de WOZ taken in de vorm van een zelfevaluatie. Deze wordt door de Waarderingskamer beoordeeld.

  • Op 30 november 2020 zijn de bevindingen van de oktoberinventarisatie in de vorm van een ‘terugkoppeling stand van zaken uitvoering Wet WOZ’ van de Waarderingskamer ontvangen. Hierin is aangegeven dat op alle onderwerpen/processen wordt voldaan aan de (wettelijk) gestelde criteria.
  • We zijn dit jaar niet geselecteerd voor een nader onderzoek. Hierbij controleert de Waarderingskamer de juistheid en volledigheid van de objectkenmerken, de onderlinge waardeverhoudingen van de taxaties en de aansluiting op het marktniveau. De afgelopen jaren hebben er wel diverse inspecties plaatsgevonden. Overigens met goed resultaat.
  • De Waarderingskamer heeft wederom geoordeeld dat de uitvoering Wet WOZ goed verloopt. Het algemeen oordeel is langdurig goed (5 sterren). Dit is het hoogst haalbare.

Taxeren op basis van gebruiksoppervlakte
De WOZ-waarden van woningen worden sinds belastingjaar 2020 getaxeerd op basis van de gebruiksoppervlakte. Vanaf 2022 is het taxeren van woningen op basis van de gebruiksoppervlakte verplicht, hierdoor wordt de uitvoering van de WOZ-taxaties meer uniform. Het registreren en controleren van de gebruiksoppervlakte in afstemming met Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) is een belangrijke stap in de richting van de Samenhangende Objectenregistraties. Dit de nieuwe basisregistratie waaraan op dit moment wordt gewekt en waarin onder andere de WOZ, de BAG en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) zullen opgaan.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 15:44:15 met de export van 06/14/2021 15:35:37