Risico Bedragen x € 1.000 | Kans | Impact | Risico- | Financiële impact bij 100% | Financiële impact x kans Begroting 2021 | Beeld rekening 2020 | |
Inkomsten | |||||||
1 | Algemene Uitkering | 4 | 4 | 16 | 2.000 | 1.400 | 300 |
2 | Dividenden | 2 | 3 | 6 | 400 | 120 | 120 |
Bedrijfsvoering | |||||||
3 | Personeel | 2 | 3 | 6 | 200 | 60 | 60 |
Open eind regelingen | |||||||
4 | Participatiewet | 2 | 3 | 6 | 100 | 50 | 50 |
5 | Wmo | 2 | 3 | 6 | 300 | 90 | 90 |
6 | Jeugdzorg | 3 | 4 | 12 | 580 | 290 | 290 |
7 | Bijzondere Bijstand en minimabeleid | - | - | - | - | - |
|
Overig | |||||||
8 | Kapitaalgoederen | 2 | 6 | 6 | 250 | 75 | 75 |
9 | Lagere opbrengsten bouwvergunningen | 2 | 3 | 6 | 200 | 60 | 60 |
10 | Niet gecompenseerde kosten Covid-19 | 5 | 3 | 15 | 200 | 80 | 80 |
11 | Milieu en verontreiniging | 2 | 3 | 6 | 100 | 30 | 30 |
Totaal | 2.255 | 1.155 | |||||
80% van het totale risico (afgerond) | 1.804 | 924 |
In de kolom "Beeld rekening 2020" is zichtbaar dat het risico Algemene uitkering is bijgesteld en duidelijk lager is. De belangrijkste oorzaak is dat uit de adviesaanvraag voor de herijking van het gemeentefonds is gebleken dat weliswaar een groot aantal kleinere gemeenten te maken krijgen met een negatief herverdeeleffect, maar dat Zwartewaterland dit niet direct raakt. Er is nog wel een risico maar dat betreft vooral de schommelingen in de uitkering door de ontwikkeling van het areaal en een eventueel hogere prijsstijging dan de netto groei van de rijksuitgaven.
Twee onvoldoende voorziene risico's in 2020
In 2020 hebben zich twee risico's voorgedaan die niet waren voorzien in de risico-inventarisatie 2020. Dit betreft de corona crisis en de verdere daling van de rekenrente voor de pensioenen voor de (ex)wethouders.
De corona crisis heeft een zeer grote impact gehad. De impact hiervan was nergens voorzien. In financieel opzicht zijn de directe risico's in 2020 ofwel gecompenseerd door de rijksoverheid of opgevangen door lagere uitgaven als gevolg van de beheersingsmaatregelen ter voorkomen van de verspreiding van het corona virus.
De lagere rekenrente voor de bepaling van het benodigde kapitaal voor de opgebouwde pensioenrechten van (ex)wethouders was in de begroting 2020 onvoldoende doorzien. De rekenrente is in 2020 gehalveerd en voor de waarde overdracht van een ex-wethouder zelfs op 0 gezet. De gemeente heeft hierin de richtlijnen van de DNB en de pensioenwet te volgen. Theoretisch zou in latere jaren een hogere rente in het voordeel van de gemeente kunnen werken, echter voorlopig is daar geen zicht op.
Om de pensioenopbouw op orde te brengen, is er een extra last verwerkt van bijna € 0,5 miljoen.
Voor een groot deel betrof dit waardeoverdracht. Voor een ander deel betreft dit aanvullingen voor wethouders die dicht tegen de pensioenleeftijd aanzitten. De kans op herhaling hiervan in 2021 is daardoor erg klein.
Een risico groter dan voorzien in 2020
Voor het financiële risico in de uitgaven voor de Jeugdzorg geldt dat het risico groter is gebleken dan geraamd. Meer specifiek betreft dit de uitgaven voor zorg in natura aan, zich nieuw in Zwartewaterland vestigende, jongeren. De uitgaven op dit vlak zijn in 2020 met circa € 0,6 miljoen toegenomen. De groei uit 2019 is weliswaar van een compensatie voorzien in 2021. Maar de groei in 2020 nog niet. Dit risico blijft dan ook actueel tot dat de regelgeving op dit onderdeel is herzien. Het meest actuele inzicht is dat de regelgeving in 2022 zo is aangepast dat het risico dan wegvalt. Voor 2021 is het risico nog actueel, al is er mogelijkheid tot compensatie in het vooruitzicht gesteld. Deze compensatie wordt dan mogelijk in 2022 uitgekeerd en heeft dan betrekking op zowel 2020 als 2021.