Organisatieontwikkeling
In 2020 is de organisatie verder gegaan met het inbedden van de kernwaarden in de organisatie. Hoewel Corona roet in het eten dreigde te gooien, hebben we in het najaar toch een digitale week van de integriteit gehad. Dat betekent dat nu de kernwaarden P articipatief en I nteger aandacht hebben gehad. I ntegraal en K waliteitsgericht komen in 2021 en 2022 aan de orde. Het streven is dat de afkorting P.I.I.K (spreek uit Piek) steeds meer zal klinken.
In 2020 is volop gewerkt aan de overgang van de personeels- en salarisadministratie (PSA) naar de GR shared service centrum ONS in Zwolle. Ook het werkveld Inkoop is daar inmiddels ondergebracht en "Informatievoorziening en Automatisering" (I&A) volgt gefaseerd in 2021.
Het strategische belang van samenwerking in de regio is een voortdurend aandachtspunt in het denken over de organisatie.
Tevens hebben wij in 2020 de voorbereidingen getroffen voor een organisatieaanpassing met een tweetal invalshoeken: een verschuiving van de staf naar de ondersteunende dienst en een heroriëntatie op de financiële functie binnen onze organisatie. De daadwerkelijke gevolgen hiervan krijgen in 2021 zijn beslag.
Personeelsbeleid
2020 heeft voor een groot deel in het teken gestaan van Corona. Thuiswerken werd de norm. Ten aanzien van het faciliteren van het thuiswerken is veel maatwerk geleverd. We hebben alle medewerkers voorzien van de mogelijkheid om digitaal thuis te kunnen werken en gefaciliteerd met bijvoorbeeld stoelen, bureaus en beeldschermen in bruikleen. Er is aandacht (geweest) voor de sociaal emotionele kant van het thuiswerken en dat blijft een voortdurend aandachtspunt, ook voor 2021.
De veranderende rol van de overheid in de participatiesamenleving, blijft de kern van het personeelsbeleid van de gemeente. Niet voor niets heeft de gemeente onder andere Participatief, Integraal en Kwaliteitsgericht als kernwaarden voor de organisatie geformuleerd. In de jaarlijkse gesprekken, scholing en training van medewerkers is veel aandacht voor de gewenste werkwijze: het leveren van een hoogwaardige en klantgerichte dienstverlening, het stimuleren van inwonersinitiatief en het betrekken van inwoners, organisaties en instellingen bij plannen en beleid.
De samenwerking binnen de Talentenregio draagt bij aan de mobiliteit, omdat hierdoor een interne
vacaturemarkt ontstaat van inmiddels circa 7.000 medewerkers.