Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Digitale Agenda

Sinds 2019 werkt de gemeente Zwartewaterland met de Digitale Agenda Zwartewaterland. Binnen de Digitale Agenda zijn alle projecten opgenomen die de komende jaren op het gebied van ICT worden uitgevoerd. De Digitale Agenda heeft drie doelstellingen:

  1. Burgers en bedrijven passend digitaal kunnen bedienen
  2. De organisatie duurzaam voorbereiden op digitale ontwikkelingen; zowel de organisatie als het bestuur werken digitaal
  3. Uitvoering geven aan digitaal wettelijke producten en diensten

De rol van informatievoorziening is het behouden van overzicht op digitale agenda. Dat gebeurt door maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe wetgeving en ontwikkelingen binnen de organisatie op het gebied van ICT, informatiebeveiliging en digitale dienstverlening tijdig een plek te geven op de digitale agenda. Daarbij bewaakt informatievoorziening de samenhang tussen de verschillende systemen en informatiestromen en bewaakt ze de voortgang van projecten op de Digitale Agenda. In 2020 is de formatie voor de informatievoorziening structureel op orde gebracht. Daarmee is de realisatie van de Digitale Agenda stevig geborgd binnen de organisatie.

Binnen de Digitale Agenda zijn de volgende grote projecten gerealiseerd in 2020:

  • Digitaal Stelsel Omgevingswet (nieuw vergunningensysteem dat klaar is voor de Omgevingswet)
  • Doorontwikkeling Burgerzaken (digitaal afspraken maken en digitale producten aanvragen)
  • Optimalisatie van het systeem voor Sociaal Domein
  • Nieuwe systemen voor beheer van basisregistraties
  • Implementatie Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)
  • Systeem voor digitaal vergaderen voor MT en B&W.

In 2020 heeft ook de voorbereiding voor aansluiting bij het SCC-ONS plaatsgevonden. De besluitvorming is afgerond en er is gestart met de voorbereidingen voor het overbrengen van het beheer en onderhoud op de systemen, netwerken en automatisering naar het shared service center ONS.  

Geo-informatie

In 2020 is opnieuw veel tijd en energie besteed aan het up-to-date houden en nog verder verbeteren van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Dit zorgt ervoor dat wij zowel voor de BAG, BGT als BRO voldoen aan de wettelijke eisen en hieraan kunnen blijven voldoen. De kwaliteit van de BAG, BGT en BRO bewaken we continue met behulp van in- en externe tools.
Voor de Wet Kenbaarheid Publieke Beperkingen (WKPB) is een migratietraject opgestart en afgerond. We leveren nu de gegevens conform die nieuwe richtlijnen aan het Kadaster.

Ook is in 2020 de visie op Gegevensmanagement vastgesteld door het Management Team. De visie levert de (strategische) uitgangspunten en een aanpak die richtinggevend is voor de gehele gemeentelijke organisatie bij het werken aan de bewustwording dat informatie een productiemiddel is en onderdeel is van ketenprocessen. In 2021 gaan we deze visie concretiseren.

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 15:44:15 met de export van 06/14/2021 15:35:37